13-03-13

JACOBS Paul - Het droomdagboek van Lavoisier

 

jphdvl.jpg

De openingszin:
‘U werkt toch voor de televisie?’ vroeg de man met de ouderwetse bril.

De korte inhoud
Ellen Rademakers herinnerde zich haar nachtmerrie nog levendig: haar vriend had gezworen dat hij haar zou vermoorden. Maar wanneer ze diezelfde dag op een veiling een notitieboekje uit de achttiende eeuw ontdekt, is ze de droom alweer vergreten. Vanuit haar chambre d’hôtes in Normandië gaat ze samen met Thomas op zoek naar de betekenis van de geheimzinnige aantekeningen.
Vele vragen worden opgelost, maar andere blijven voorlopig onbeantwoord. Wie is de arrogante Xander Govaart, die zich ongevraagd in hun leven nestelt? Is Thomas echt voor de beeldschone Rika gevallen? Wat hoopt het stel te vinden op het kerkhof van Montmartre? En de belangrijkste vraag van allemaal: waarom vertelt Thomas zijn bloedstollende verhaal vanuit een cel in de gevangenis?


Het volledige rapport
De bijna pensioengerechtigde duivel schrijft al Paul Jacobs verdiende naam en faam als maker van radio- en televisieprogramma’s waarin humor en taal centraal staat. Na zijn loopbaan bij de Vlaamse openbare omroep schoolde hij zich om tot misdaadauteur.

In 2008 debuteerde hij met De rode badkuip waarin hij filosofe Ellen Rademakers en televisiegezicht Thomas Breens introduceerde. Later dit jaar verschijnt met Dood van een egoïst al het vijfde verhaal rond dit koppeltje. Het droomdagboek van Lavoisier dateert van 2011 en is het vierde deel in de reeks, waarmee hij terug aanknoopt met de thematiek van zijn debuut, want ook deze keer krijgt de kleine geschiedenis een voorname rol toebedeeld.

Het boek is een weergave van de feiten die Thomas Breens, de ik-figuur in het verhaal in de cel deden belanden, zoals hij ze meedeelde aan zijn celgenoot. Het begint allemaal als zijn vriendin Ellen Rademaker op een veiling een oud notitieboekje op de kop heeft getikt. Haar nieuwsgierigheid is meteen gewekt en ze sleurt Thomas mee in haar zoektocht naar zowel de inhoudelijke betekenis als de oorsprong van het schriftje. Al snel merkt ze dat iemand anders ook zijn zinnen gezet heeft op het in handen krijgen van het droomdagboek van Lavoisier. Iemand met minder scrupules dan Ellen en Tom.

Paul Jacobs hoef je niet meer te leren hoe hij met taal moet omspringen. Het is dan ook telkens weer een plezier om in een van zijn boeken te duiken. En een verhaal vertellen kan hij ook als de beste. Hoewel het basisgegeven ditmaal misschien wat te esoterisch en vergezocht is om mij echt te intrigeren, is de auteur er toch weer in geslaagd om rond het gegeven van voorspellende dromen en uitgaande van een degelijk geconstrueerde plot, een aardig verhaal op papier te krijgen. 

En los van het verhaal zorgt de wisselwerking tussen de enthousiaste en voor alles openstaande Ellen en de eerder terughoudende nuchterheid van Thomas telkens weer voor herkenbare situaties die daarenboven somso ok nog eens een glimlach op ’s lezers gelaat toveren.

De inhoud van de Het droomdagboek van Lavoisier is van betere kwaliteit dan de titel zelf doet vermoeden, want Paul Jacobs blijft zelfs na vier boeken, nog altijd zorgen voor een frisse wind in het Vlaamse landschap van het spannende boek. Hij schrijft geen meesterwerken, maar meer dan aardige tussendoortjes.


Het definitieve verdict: 6/10

EOB.JPG

De commentaren zijn gesloten.